w Tarcze do cięcia szyn
Potrzebujesz dużej tarczy do cięcia szyn kolejowych? Używasz tarcz o średnicy 350, 356, 400 lub 406 do cięcia twardej stali? Materiały ścierne na norminet.pl są przystosowane do przecinania i szlifowania wszystkich rodzajów szyn i materiałów pokrewnych. Sprawdź naszą ofertę Saint-Gobain oraz Klingspor dla kolejnictwa, a w przypadku pytań, skontaktuj się z naszymi doradcami!
Mogłoby się wydawać, iż skoro tory produkowane są ze stali, to do ich przecięcia wystarcza zakup odpowiedniej tarczy do cięcia stali, przystosowanej do posiadanej przez nas maszyny do przecinania szyn. Jednak stal używana do produkcji szyn kolejowych jest znacząco twardsza i bardziej wytrzymała niż stal używana np. w standardowych konstrukcjach stalowych – aby mogła sprostać coraz większej masie osi i całkowitego tonażu nowych składów kolejowych. Obróbka cieplna, w połączeniu z wysokimi poziomami węgla, manganu i krzemu używanymi w produkcji szyn, sprawiają, że zadania cięcia i szlifowania torów są wyjątkowo trudne i wymagają specjalistycznych tarcz do cięcia szyn, które pozwolą bezpiecznie i wydajnie prowadzić inwestycje kolejowe.
W asortymencie norminet.pl znajdują się piły tarczowe do cięcia szyn tramwajowych (szyn rowkowych), szyn kolejowych lub szyn kolei poziemnych – kolei metra. Sprawdzą się one jednak także podczas przecinania twardej stali. Aktualnie w branży kolejowej stosowane są właściwie tylko szyny Vignolesa – nazwa pochodzi od nazwiska inżyniera kolejowego z Wielkiej Brytanii. Szyny te uznawane są obecnie za tak zwane szyny standardowe. Szyny takie grupowane są na podstawie kilku najpopularniejszych norm:
Tarcze do przecinania szyn kolejowych, szyn normalnotorowych, szyn pośrednich, szyn wąskotorowych, szyn tramwajowych, żłobkowanych, szyn dźwigniowych oraz podsuwnicowych, podlegają podobnym zasadom działania jak inne tarcze do przecinania.
Najlepsze wyniki osiągają tarcze do szyn z elektrokorundem ceramicznym - np. tarcze Norton Quantum 3 Rail. Ziarno ceramiczne to niezwykle gładkie, szybkie i proste cięcie, bardzo mały poziom wibracji oraz znacznie mniej obróbki wykończeniowej w przypadku występowania zadziorów. Tarcze ceramiczne do cięcia torów gwarantują wysoki komfort i kontrolę procesu cięcia szyn, nie powodując przypaleń materiału. Tarcze Norton Quantum 3 minimalizują poziom wibracji, co zmniejsza odczucie zmęczenia u operatora maszyny. Gwarantują najwyższą wydajność cięcia zarówno na szynach 54 E1, jak i szynie 60 E1. Mimo stosunkowo wysokiej ceny, tarcze Norton Quantum 3 Rail są konkurencyjne pod względem ceny i wydajności dzięki znacznie dłuższej żywotności tarczy (więcej cięć przy użyciu jednej tarczy). Ponadto tarcze NQ3 Rail zapewniają proste cięcia, które skracają czas obróbki wykańczającej.
Następny jest elektrokorund cyrkonowy – to także zauważalnie gładsza powierzchnia cięcia. Podobnie jak wcześniej – mniejszy poziom wibracji. Cyrkonowy krystaliczny elektrokorund o budowie równomiernej zużywa się jednak w krótszym czasie, w porównaniu do jego mikrokrystalicznego ceramicznego odpowiednika.
W tym porównaniu najniżej klasyfikuje się klasyczny, elektrokorund zwykły (podstawowy tlenek aluminium). Elektrokorund zwykły o budowie nieregularnej może nie jest tak efektywny jak jego cyrkonowe oraz ceramiczne odpowiedniki. Powoduje także zauważalnie wyższy poziom wibracji w czasie przecinania – jest jednak rozwiązaniem najpopularniejszym i najbardziej ekonomicznym.
Aktualnie na rynku urządzeń do przecinania szyn kolejowych wyróżnić możemy:
Uwaga!Nie należy stosować tarcz tnących, których wyznaczone przez producenta wartości minimalnych prędkości znamionowych są wyznaczone jako niższe niż prędkość pracy przecinarki. Wartość prędkości znamionowych tarcz są oznaczone na etykietach tarcz. Wartości sugerowanych prędkości pracy dla konkretnej przecinarki, zazwyczaj umieszczane są na osłonach tarczy przecinającej.
Jeżeli poszukujesz tarcz do szlifowania stali, znajdziesz je na norminet.pl TUTAJ